In onze klas zitten 21 kinderen.
Hoe ziet een dag in groep 3-4 eruit?
Op maandag krijgen ze een weektaak waarop de taakjes staan die ze in een week moeten maken. Dit zijn taakjes die ze in principe zonder uitleg kunnen maken en het herhalen en automatiseren van lesstof staat centraal. Alle kinderen starten bij binnenkomst met zelfstandig werken. Ze werken dan aan de weektaak, krijgen extra uitleg of hulp van de juf of ze werken aan een leerspel uit de kast. Rond 8.45 uur ruimen we de spullen op en gaan we lezen met de juf, een maatje of alleen.
Groep 3 leert het lezen en spellen met behulp van de methode ‘Veilig leren lezen’. Groep 4 oefent het technisch lezen met de leesbladen van José Schraven, waarbij iedere week een nieuwe leescategorie centraal staat, maar er ook tijd is voor herhaling. Daarnaast lezen we in boeken uit onze schoolbibliotheek. Door mee te doen met bijvoorbeeld de boekenbingo willen we de leesmotivatie vergroten en kinderen stimuleren om ook eens een ander boek te lezen. Ook begrijpend lezen heeft onze aandacht, hier beginnen we in groep 3 al mee.
In groep 4 oefenen we met technisch lezen en starten we met Blink Lezen. Dat sluit aan bij het thema van Wereldoriëntatie. Met Blink Lezen lezen de kinderen zelf, de klas leest samen een boek en werkt erover in het logboek. En de juf leest voor uit een boek dat ook past bij het thema.
In de middagen staat Blink Wereld gepland. We werken dan met wisselende thema’s in langere periodes (van vakantie tot vakantie). Het thema start met nieuwsgierigheid prikkelen; waar zou het over gaan en wat zou je willen weten? Daarna geeft de juf les over het thema en leren de kinderen veel. In de tweede helft van de periode gaan kinderen aan de slag met een opdracht. Vaak kunnen ze zelf een keuze maken over het onderwerp van hun opdracht. Creatieve vakken sluiten aan bij het thema. Samen vullen we de themamuur in. Andere vakken die in onze groep aan bod komen zijn muziek, Engels, verkeer en gym.
Hoe werkt dat nou in een 3-4 combi?
Terwijl de ene groep instructie krijgt, werken de anderen zelfstandig aan opdrachten. Instructiemomenten en zelfstandig werkmomenten wisselen elkaar vooral op de ochtend af. De instructies worden veelal door de leerkracht gegeven, begeleiding bij de verwerking en extra instructie wordt vaak door onze onderwijsassist gedaan. Doordat we een extra lokaal tot onze beschikking hebben, kunnen we een groep ook even makkelijk apart nemen voor uitleg of rustig werken. Daarnaast is het fijn dat we bijvoorbeeld bij de Kanjertraining en Vier Keer Wijzer juist met de hele groep aan het werk zijn, zo leren we volop met én van elkaar.