Daltonschool in oprichting

Waarom Daltononderwijs?

Op onze basisschool leren wij kinderen belangrijke dingen, zoals lezen, schrijven en rekenen. Maar het allerbelangrijkste is dat we ze leren leren. Fietsen leer je niet door de zijwieltjes erop te laten zitten, dat weet iedereen. Die zijwieltjes moeten eraf, je valt een keer, je wiebelt, maar daar ga je! Wil je de autonomie van kinderen bevorderen dan leer je ze om het zelf te doen. Op school draait alles om leren. Als je dat zelf kunt dan gaat de wereld voor je open en kun je alles leren wat je wilt. 

Om dat goed te doen heb je als school een goede 'methode' nodig en dat hebben we gevonden in Daltononderwijs. Daltonnianen zeggen: "Dalton is geen methode, het is een manier van leven!". 

 

Wat is Daltononderwijs?

Daltononderwijs is erop gericht dat kinderen stapsgewijs actief en zelfstandig leren leren. We werken met vijf pijlers:

  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerking
  • Effectiviteit 
  • Reflectie

Voor iedere pijler hebben we een opbouw, een leerlijn, waarmee we kinderen de Daltonvaardigheden aanleren. Zo weten de leerkrachten precies wat een kind eind groep 2, 4, 6 en 8 moeten kunnen. De basis is vertrouwen, dan kan het wel eens mis gaan, maar daar leer je van. 

Als Daltonschool zijn wij lid van de Nederlandse Daltonvereniging. Voorlopig zijn wij Daltonschool 'in oprichting', i.o., totdat we officieel gecertificeerd zijn. Dat duurt nog wel even, want het hele team gaat de komende jaren in opleiding. De vereniging doet veel aan het verspreiden van nieuwe inzichten en inspiratie. En natuurlijk vieren wij de verjaardag van Helen Parkhurst, de oprichter van het daltononderwijs.

 

 

 

                                                 

De verschillende intelligenties

Wat houden de verschillende intelligenties precies in? We leggen ze hieronder uit.

IK

Een kind dat zelfknap is kan goed reflecteren. Hij weet goed wat zijn sterke en zwakke punten zijn. Meestal blijven deze kinderen het liefst een beetje op de achtergrond. Deze kinderen denken na over zichzelf en passen zich meestal makkelijk aan en doen veel aan persoonlijke ontwikkeling. Ook stellen ze veel vragen. Het kind met een sterke intrapersoonlijke intelligentie accepteert niet zomaar een standpunt, maar er wordt eerst goed over nagedacht. Dit kind vraagt meer denktijd, omdat het veel te overdenken heeft. Ze zijn vaak wat stiller, maar observeren haarscherp wat er om hen heen gebeurt.

SAMEN

Deze kinderen zijn erg sociaal en zorgzaam. Ze houden ervan om onder de mensen te zijn en hebben een groot inlevingsvermogen. Ze leven met de ander mee en willen graag samen opdrachten uitvoeren. Ook leren ze veel van feedback, zoeken graag contact en helpen ze bij conflicten. Ze werken graag samen en helpen anderen waar ze kunnen. Deze kinderen zijn gevoelig voor de sfeer in de groep en voelen haarfijn aan wanneer er iets aan de hand is.

MUZIEK

Kinderen met een sterke muzikaal-ritmische intelligentie genieten van muziek en ritmiek. Ze spelen vaak een instrument. Ze voelen het ritme en horen de structuur van muziek. Daarnaast kan muziek kan hen helpen teksten beter te onthouden. Ze herhalen graag en leren het liefst hardop. Het helpt hen om door middel van rijmpjes of muzikale ezelsbruggetjes de leerstof meer eigen te maken.

KIJK

Als de visueel-ruimtelijke intelligentie sterk ontwikkeld is, is dit te herkennen aan het denken in beelden; het onthouden door het gezien te hebben. Ze leren door ‘af te kijken’. Deze kinderen vinden het prettig om filmpjes en plaatjes te zien die de leerstof ondersteunen. Ze hebben een grote, levendige fantasie. Het zijn kinderen die veel tekenen, maar ook goed kaart kunnen lezen, perspectief kunnen zien en die kiezen voor een goede lay-out.

GETAL

Deze kinderen hebben een voorkeur voor abstract en schematisch denken. Ze zijn goed in logische verbanden zoeken, maar ook in ordenen en redeneren. Wiskundige vraagstukken en moeilijke sommen oplossen doen ze graag. Ze maken gebruik van (eigen) schema’s en symbolen.

TAAL

Kinderen die deze intelligentie sterk ontwikkeld hebben, houden van lezen, spreken en luisteren. Ze kunnen zich goed verwoorden en houden van discussiëren, woordspelletjes spelen, enz. Ook hebben ze een grote woordenschat en vinden ze spelling gemakkelijk. Deze kinderen schrijven graag verhalen.

NATUUR

Deze kinderen zijn het liefst buiten en bekijken alles om hen heen. Ze kunnen zich uren vermaken en onderzoeken van alles in de natuur. Ze zijn gefascineerd door de wereld om hen heen en kunnen daardoor goed observeren. Verzamelen doen ze daarbij ook graag, zoals stenen, diertjes, schelpen, enz. Daardoor zijn ze ook goed in het ordenen en herkennen van bepaalde patronen. Het verzorgen van dieren en planten en de grote hoeveelheid kennis die ze van dieren en planten hebben staat bij deze intelligentie bovenaan.

DOE

Deze kinderen hebben een goede motoriek en houden er van om actief aan de slag te gaan met een doe-opdracht. Zij maken en doen graag dingen met hun handen. Belangrijk is dat er veel bewogen wordt tussendoor en dat ze niet te lang stil hoeven te zitten. Ze hebben veel behoefte aan beweging en leren vooral door te ervaren.